Gündem

Kamu İhale Genel Tebliğine göre ihaleye katılabilmek için Sgk’ya Borcu olanlar Dikkat

Kamu tarafından yapılan bir ihaleye katılmak için ihale tarihi itibariyle SGK e borcu yoktur sistemi üzerinden ya da SGK ihale borcu yoktur dilekçesi ile SGK’ya başvurarak ihaleye katılmak üzere Türkiye geneli SGK borcu yoktur yazısı almanız gerekiyor.  Yazımızda ihalede SGK borcu limiti 2024 hakkında bilgi bulabilirsiniz.

İhaleye katılmak üzere ihale tarihi itibariyle e borcu yoktur SGK sistemi üzerinden ya da SGK’dan yazıyı alabilmeniz için ödeme vadesi geçmiş sigorta primi ve bağkur prim borcunuzun belirlenen limitin altında olması gerekiyor. Bu yazımızda ihalelerde vergi ve sgk borcu sınırı (2024 yılı) güncel tutarlarını bulabilirsiniz.

İhaleye katılmak için SGK borcu sınırı 2024

İhaleye katılmak için aranan SGK borcu ihale sınırı 01 Ekim 2024 tarihi itibariyle değişti. Buna göre kesinleşen prim borcu 5000 TL üzerinde olanlar ihalelere katılamayacaklar. Önceden tavan

  • İhale borcu yok yazısı başvurusu, örnek yazı ve yazıyı almak için gerekenler hakkında tüm detayları sgk ihale borcu yoktur yazısı nasıl alınır sayfamızda bulabilirsiniz.
  • Eğer e borcu yok aktivasyonunuz yoksa hemen başvuru yapıp aktifleştirerek SGK borcu yok yazılarınızı online alabilirsiniz. E borcu yok aktivasyon başvurusu için hemen sgk e borcu yoktur aktivasyonu nasıl alınır sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.

İhale mevzuatında dikkate alınacak kesinleşmiş SGK borçları 2024

Yukarıda belirlenen tutara kadar olan borçlar ihaleye katılmak için SGK borcu yok yazısı almaya engel değildir. Ayrıca;

  • Yapılandırma ya da taksitlendirme kapsamında olup düzenli ödenen prim borçları yukarıdaki toplam borç hesabına dahil edilmez.
  • Yine tebliğ tarihinden itibaren 15 günü geçmeyen SGK idari para cezası borçları da henüz kesinleşmemiş alacak olarak sayıldığından ihale borcu almada engel değildir.
  • Son ödeme vadesi geçmemiş cari prim borçları da kesinleşmiş alacak olarak değerlendirilmez.

İhale tarihi itibariyle sgk borcu olanlar daha doğrusu kesinleşmiş borçları yukarıdaki tutarların üzerinde olanların ihaleyi kazansa bile ihale sözleşmesinin onaylanması maalesef mümkün bulunmamakta. Sonradan ödense bile ihale makamı ihale tarihi itibariyle bu yazıyı isteyeceğinden ihale tarihi itibariyle borç çıkacak ve dolayısıyla yazıyı alamayacaksınız.

Sosyal Güvenlik Kurumu’ndan alınacak borcu yok yazılarına başvuru için örnek dilekçeyi hemen sgk borcu yoktur dilekçe örneği sayfamızı ziyaret ederek indirebilirsiniz.

İhale tarihi itibariyle SGK borcu olanlar ihaleye katılabilir mi ?

İhale size kaldıktan sonra ihaleyi hak edebilmeniz için ihale makamı sizden ihale tarihi itibariyle ihale borcu yoktur yazısını ister. İhalenin yapıldığı tarih itibariyle toplam prim borcunuz yukarıda belirtilen sınırın altında ise borcu yok yazısını alabilirsiniz. Üzerinde ise alamazsınız ve dolayısıyla ihale hakkınız da yanar.

Ödemelerde SGK borcu yoktur limiti 2024

İhalelere katılmak için alınacak borcu yok yazısında aranan üst limitler 2024 yılı için güncel olarak yukarıda verilmiştir. İhale alan bir yükleniciye hakediş ( istihkak) ödemesi yapılabilmesi için son ödeme vadesi geçmiş prim borcunun olmaması, varsa bile yapılandırılmış ya da taksitlendirilmiş olması ve taksitlendirme/yapılandırma ödemelerinin düzenli yapılıyor olması gerekmektedir.

İhaleye girmek için vergi borcu sınırı 2024

İhalelerde vergi borcu sınırı ihale SGK borcu limitine göre farklı şekilde hesaplanmaktadır. İhalelere katılmak için 2024 yılında son ödeme vadesi geçmiş vergi borçlarınızın 5.000,00 TL altında olması gerekiyor. ihalede vergi borcu limiti 2024 yılı için 5.000,00 TL üzerinde olan ödeme vadesi geçmiş borçlar ihale vergi borcu yok yazılarında kesinleşmiş borç olarak değerlendirilir ve borcu yok yazısı alamazsınız.

Vergi borcu olan ihaleye girebilir mi?

Vergi borcu olanlar da ihaleye girebilir. Ancak ihale tarihi itibariyle kesinleşmiş vergi borcu ihale için belirlenen tutarın üzerinde olanlarla sözleşme imzalanmaz ve ihale iptal edilir.

Bağkur borcu olan ihaleye girebilir mi?

Bağkur borcu olan gerçek kişiler ihaleye katılabilir. Ancak ihale tarihi itibariyle kesinleşmiş ve son ödeme tarihi geçmiş prim borcunun belirlenen sınırın altında olması gerekir. Aksi durumda ihale iptal edilir.

Kamu İhale Genel Tebliği Kesinleşmiş Sosyal Güvenlik Prim Borcu Düzenlemeleri

Kamu İhale Genel Tebliğinde “İsteklilerden 4734 sayılı Kanunun 10 uncu maddenin dördüncü fıkrasına göre istenecek belgeler” başlıklı 17’nci maddesinin 3’üncü fıkrasında aşağıdaki açıklamalara yer verilmiştir.

Buna göre 4734 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin son fıkrasının (c) bendi uygulamasında kesinleşmiş sosyal güvenlik prim borcunun belirlenmesinde aşağıda belirtilen hususlar esas alınmaktadır.

a) 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı çalıştıran tüzel kişiliği haiz işveren olması halinde;

1) Gerek kendilerine ait işyerlerinin, gerek devir aldıkları işyerlerinin, gerekse kendi işyerleriyle birleşen veya kendi işyerlerine katılan işyerlerinin muaccel hale gelmiş sigorta primi, sosyal güvenlik destek primi, işsizlik sigortası primi borçları ile bunlara ilişkin gecikme cezası, gecikme zamları ile diğer fer’ileri,

2) 1/5/2004 tarihinden sonra biten ihale konusu işler ve özel bina inşaatı işyerlerinden dolayı gerek Sosyal Güvenlik Kurumunca yapılan araştırma, gerekse Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ile Yeminli Mali Müşavirlerce İşyeri Kayıtlarının İncelenmesi Hakkında Yönetmelik gereğince yapılan inceleme sonucunda, fark işçilik matrahı üzerinden bulunan ve isteklilerce ödenmesi kabul edilen prim, gecikme cezası ve gecikme zammı tutarları,

3) İşin yürütümü için gerekli olan asgari işçilik miktarının tespiti hususunda Sosyal Güvenlik Kurumu denetim elemanlarınca düzenlenen raporlarda önerilen asgari işçilik miktarı üzerinden hesaplanan prim, gecikme cezası ve gecikme zammı tutarlarının idari aşamada kesinleşmiş olan kısımları,

4) Sosyal Güvenlik Kurumunun denetim ve kontrol ile görevlendirilmiş memurlarınca, fiilen yapılan denetimler sonucunda veya işyeri kayıtlarından yapılan tespitlerden ya da kamu idarelerinin denetim elemanlarınca kendi mevzuatı gereğince yapacakları soruşturma, denetim ve incelemeler neticesinde veya kamu kurum ve kuruluşları ile bankalar tarafından düzenlenen belge veya alınan bilgilerden çalıştığı tespit edildiği halde bu çalışmaları veya prime esas kazancı Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirilmeyen veya eksik bildirilen sigortalılardan dolayı tahakkuk ettirilen sigorta primi, sosyal güvenlik destek primi, işsizlik sigortası primi borçları ile bunlara ilişkin gecikme cezası, gecikme zamları ve diğer fer’ilerinin idari aşamada kesinleşmiş olan kısımları,

5) Kesinleşmiş mahkeme kararları uyarınca geriye doğru verilen prim belgelerine istinaden oluşan ve muaccel hale gelmiş sigorta primi, sosyal güvenlik destek primi, işsizlik sigortası primi borçları ile bunlara ilişkin gecikme cezası, gecikme zamları ve diğer fer’ileri,

6) Ay içinde bazı iş günlerinde çalıştırılmadığına veya eksik ücret ödendiğine dair belgeleri Sosyal Güvenlik Kurumuna verilmeyen veya verilen belgeleri anılan Kurumca geçerli sayılmaması nedeniyle tahakkuk ettirilen sigorta primi, sosyal güvenlik destek primi, işsizlik sigortası primi borçları ile bunlara ilişkin gecikme cezası, gecikme zamları ve diğer fer’ilerinin idari aşamada kesinleşmiş olan kısımları,

7) Bir işverenin işyerinde yürüttüğü mal veya hizmet üretimine ilişkin bir işte veya bir işin bölüm veya eklentilerinde, iş alan ve bu iş için görevlendirdiği sigortalıları çalıştıran alt işverenin, bu işyerlerinde çalıştırdıkları sigortalılardan dolayı tahakkuk eden ve ödenmeyen sigorta primi, sosyal güvenlik destek primi, işsizlik sigortası primi ile bunlara ilişkin gecikme cezası, gecikme ve diğer fer’ileri,

8) Ortağı olduğu şirketin sigorta primi, sosyal güvenlik destek primi, işsizlik sigortası primi ile bunlara ait gecikme cezası, gecikme zamları ve diğer fer’ilerine ilişkin borçlarından ötürü, (şirketin nevi dikkate alınarak) sorumlu olduğu tutarları,

b) 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (c) bendi kapsamında sigortalı sayılanları çalıştıran tüzel kişi olması halinde;

5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı sayılanları çalıştırmalarından dolayı yukarıda (a) bendinde sayılan borçların yanı sıra (c) bendi kapsamında sigortalı sayılanları çalıştırmalarından dolayı yasal ödeme süresi geçmiş prim, kesenek ve kurum karşılıkları ile bunların gecikme cezası, gecikme zammı ve diğer fer’ileri,

c) 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı sayılanları çalıştırmasından dolayı gerçek kişiliği haiz işveren, kendi sigortalılığından dolayı ise, 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sigortalı sayılması halinde;

5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı sayılanlardan dolayı yukarıda (a) bendinde sayılan borçları ile gerek üst düzey yöneticisi olduğu ve gerekse ortağı olduğu şirketin Kuruma olan sigorta primi, sosyal güvenlik destek primi, issizlik sigortası primi ile bunlara ait gecikme cezası, gecikme zamları ve diğer fer’ilerine ilişkin borçlarından ötürü, şirketin nevisi dikkate alınarak sorumlu olduğu tutarlar ile 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki çalışmasından dolayı yasal ödeme süresi geçmiş prim ve sosyal güvenlik destek primi borçları (Ek ibare: 27/04/2016–29696 R.G. / 1. Md.)ve 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamındaki genel sağlık sigortası prim borçları ile bunların gecikme cezası, gecikme zammı ve diğer fer’ileri,

ç) Sadece 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sigortalı sayılması veya sosyal güvenlik destek primi ödeme yükümlüsü olması halinde;

5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sigortalı sayılmasından veya sosyal güvenlik destek primi ödeme yükümlülüğünden doğan yasal ödeme süresi geçmiş prim, sosyal güvenlik destek primi borçları(Ek ibare: 27/04/2016–29696 R.G. / 2. Md.)ile 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamındaki genel sağlık sigortası prim borçları ve bunların gecikme cezası, gecikme zammı ve diğer fer’ileri, ile gerek üst düzey yöneticisi olduğu ve gerekse ortağı olduğu işveren şirketin 5510 sayılı Kanun kapsamında Kuruma olan sigorta primi, sosyal güvenlik destek primi, işsizlik sigortası primi ile bunlara ait gecikme cezası, gecikme zamları ve diğer fer’ilerine ilişkin borçlarından ötürü, şirketin nevisi dikkate alınarak sorumlu olduğu tutarları,

kesinleşmiş sosyal güvenlik prim borcu olarak kabul edilecektir.

Ancak, ihalelerde isteklilerin SGK borç üst limitlerini düzenleyen Kamu İhale Genel Tebliğinin 17.3.2’nci maddesi, 18/5/2024 tarihli 32550 sayılı Resmi Gazete’ de yayımlanan Kamu İhale Genel Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ ile aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. Yapılan bu değişiklikler 01/10/2024 tarihinde yürürlüğe girecektir.

17.3.2. Öte yandan isteklinin Türkiye genelindeki;

“1) İlgili kanunlara göre tecil ve taksitlendirilerek ya da özel kanunlara göre yeniden yapılandırılarak ödeme planına bağlanan ve anılan kanunlar gereğince tecil ve taksitlendirmeye ya da yapılandırmaya ilişkin taksit ve/veya cari aya ilişkin ödeme yükümlülükleri yerine getirilmiş olması kaydıyla, tecil ve taksitlendirmeye ya da yeniden yapılandırmaya konu prim, sosyal güvenlik destek primi, işsizlik sigortası primi, kesenek, kurum karşılığı ile bunların fer’ileri,

2) (a) bendi kapsamına giren sigorta primi, sosyal güvenlik destek primi, işsizlik sigortası primi ile bunların fer’ileri toplamı 5.000 TL’yi aşmayan borçlar,

3) (b) bendi kapsamına giren ve 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı sayılanlara ilişkin sigorta primi, sosyal güvenlik destek primi, işsizlik sigortası primi ile bunların fer’ileri toplamı 5.000 TL’yi aşmayan borçlar,

4) (b) bendi kapsamına giren ve 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında sigortalı sayılanlara ilişkin prim, kesenek, kurum karşılığı ile bunların fer’ileri toplamı 5.000 TL’yi aşmayan borçlar,

5) (c) bendi kapsamına giren ve 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı sayılanlara ilişkin sigorta primi, sosyal güvenlik destek primi, işsizlik sigortası primi ile bunların fer’ileri toplamı 5.000 TL’yi aşmayan borçlar,

6) (c) bendi kapsamına giren ve 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sayılan sigortalılığından doğan prim borçları, sosyal güvenlik destek primi borçları ve 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamındaki genel sağlık sigortası prim borçları ile bunların fer’ileri toplamı 5.000 TL’yi aşmayan borçlar,

7) (ç) bendi kapsamına giren ve 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sayılan sigortalılığından doğan prim borçları, sosyal güvenlik destek primi borçları ile 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamındaki genel sağlık sigortası prim borçları ile bunların fer’ileri toplamı 5.000 TL’yi aşmayan borçlar,

8) Tasarrufa teşvik kesintisi ve katkı tutarları, konut edindirme yardımı, idari para cezaları borçları,

9) İlgili kanunlar uyarınca takip ve tahsil görevi verilmiş olan özel işlem vergisi, eğitime katkı payı ve damga vergisi ile bunlara bağlı gecikme zamları,

kesinleşmiş sosyal güvenlik prim borcu olarak değerlendirilmeyecektir.

İsteklinin;

a) İlgili mevzuatına göre tahakkuk eden prim borçlarının süresi içinde ödenmemesi halinde kesinleşmiş prim borcu olduğu,
b) Prim borcuna karşı dava açılması halinde, bu dava sürecinde veya sonucunda takip ve tahsili durduracak geçici veya nihai bir karar bulunmadığı durumlarda kesinleşmiş prim borcu olduğu,
c) Prim borcunun 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde cebren tahsili yolunda tesis edilen işlemlere karşı dava açılması halinde, bu dava sürecinde veya sonucunda takip ve tahsili durduracak geçici veya nihai bir karar bulunmadığı durumlarda kesinleşmiş sosyal güvenlik prim borcu olduğu,
d) Vadesi geçtiği halde ödenmemiş ancak ilgili kurum tarafından belli bir vadeye bağlanarak tecil edilmiş prim borçlarının, vadesindeki ödemeler aksatılmadığı sürece, kesinleşmiş prim borcu olmadığı,

kabul edilecektir.”

Bu bağlamda mevcut durumda Aylık brüt asgari ücret üzerinden hesaplanan ve sosyal güvenlik prim borcu olarak kabul edilmeyecek tutarların üst sınırı istekli firma özellikleri (gerçek veya tüzel kişi alt yüklenici çalıştırılması durumu)/borç türünden bağımsız olarak ilan veya duyurusu 01/10/2024 tarihi ve sonrasında olan ihalelerde her koşulda 5.000,00 TL olarak uygulanacak şekilde belirlenmiştir. Buna ilişkin karşılaştırma tablosu aşağıda verilmiştir. Tabloda yer verilen vergi borcu üst limitinde ise herhangi bir değişiklik yapılmamış olup, aynı şekilde sabit olarak 5.000,00 TL uygulanmaya devam edilecektir.

Bir yanıt yazın